Gdańsk
ul. Sobótki 11a/6
t 58 718 76 85
m 500 126 099
Maciej Jacaszek
Olsztyn
ul. Lipowa 23
t 89 527 38 88
m 601 686 216
Rafał Jacaszek





TEMAT: Dźwigi stoczniowe są jednym z najważniejszych elementów krajobrazu Gdańska. Badania socjologiczne oraz różne lokalne inicjatywy świadczą o dużym zaangażowaniu społeczeństwa na rzecz zachowania dźwigów na terenach postoczniowych.
W analizach urbanistycznych wykonanych na zlecenie Miasta Gdańska określono konkretne lokalizacje w Młodym Mieście, w których poszczególne żurawie mogłyby pozostać.
Powstaje pytanie w jakiej formie dźwigi portowe miałyby wkomponować się w nowy krajobraz terenów postoczniowych.
IDEA: Próby rewitalizacji żurawi gdańskich, z racji symbolu jaki stanowią w świadomości społeczeństwa wymagają głębokiej analizy i indywidualnego podejścia projektowego. W naszym przekonaniu standardowe pomysły podświetlenia dźwigów portowych, nadania mu nowego koloru (czy przywrócenie oryginalnej barwy) to banalne i powszechne rozwiązania spotykane już w wielu miastach portowych.
Prace koncepcyjne powinny szukać oryginalnych rozwiązań adekwatnych do unikalnej formy i skali gdańskich dźwigów portowych.
W prezentowanym opracowaniu światło traktujemy jako integralny element żurawia. Cała struktura niejako staje się światłem, symbolicznie przyciągając do siebie i odsłaniając swoje ukryte piękno.
CEL: Przekształcone przez światło dźwigi portowe mogłyby dać czytelny sygnał, że Gdańsk chce wybudować dzielnicę wyjątkową. Powstałby silny znak identyfikujący Młode Miasto, a nawet Gdańsk na tle innych miast portowych.
W naszym przekonaniu równolegle należałoby opracować kompletny system identyfikacji wizualnej nowej dzielnicy Gdańska spójny z koncepcją rewitalizacji dźwigów portowych. W ramach tego opracowania można zaprojektować logotypy, piktogramy, typografię oraz małą architekturę inspirowaną formą żurawia lub innych charakterystycznych artefaktów przemysłu stoczniowego
ROZWIĄZANIA: Koncepcja zakłada wypełnienie światłem fragmentów przestrzennej konstrukcji dźwigów portowych. Pomysł można rozwijać w wielu kierunkach, jednak rozwiązania nie mogą zdominować samego żurawia portowego. Najlepszym rozwiązaniem jest taka forma wkomponowania światła , która podkreśli strukturę i sylwetę dźwigu. W naszej koncepcji analizujemy 2 warianty :
1. instalujemy transparentny materiał na ostatnim elemencie ramienia dźwigu i całą tą konstrukcję wypełniamy źródłem światła
2. wprowadzamy liniowe światło na poszczególnych elementach konstrukcji dźwigu
W prezentowanej koncepcji pokazujemy także możliwość użycia kolorowego światła jako elementu krajobrazu żyjącego miasta. Barwa światła mogłaby być dostosowywana do aktualnych wydarzeń i uroczystości obchodzonych w Gdańsku.