Polska Opera Królewska

10/10

Polska Opera Królewska w Parku Łazienkowskim w Warszawie

2023

Polska Opera Królewska w Warszawie

Warszawa
  • Polska Opera Królewska w Parku Łazienkowskim w Warszawie


  • Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/klient.dhosting.pl/madedhost/restudio.com.pl/public_html/wp-content/themes/restudio/template-parts/project-content.php on line 58

    Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/klient.dhosting.pl/madedhost/restudio.com.pl/public_html/wp-content/themes/restudio/template-parts/project-content.php on line 59

    Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home/klient.dhosting.pl/madedhost/restudio.com.pl/public_html/wp-content/themes/restudio/template-parts/project-content.php on line 59
  • koncepcja

  • Polska Opera Królewska w Warszawie

  • Warszawa

  • 11885 m2

  • 4015 m2

  • 2023

  • Maciej Jacaszek , Rafał Jacaszek, Grzegorz Dżus, Katarzyna Orzechowska - Dżus , Marta Marszałek, Filip Murzhak, Andrzej Drewniak , Magda Czechowska, Krzysztof Leo, Karolina Wesołowska

Nagrody

  • III nagroda w konkursie architektonicznym na siedzibę Polskiej Opery Królewskiej w Warszawie

Nagrodzony projekt konkursowy Polskiej Opery Królewskiej w Parku Łazienkowskim w Warszawie. Świadomość rangi miejsca, znajdującego się na skrzyżowaniu dwóch historycznych osi widokowych oraz obowiązek poszanowania krajobrazu powoduje,  że jako pierwsze i oczywiste założenie przyjęto, iż projektowana Opera nie może swoją skalą w sposób negatywny oddziaływać na zabytkowe założenie. Drugie założenie, choć w pewnym sensie związane z pierwszym, zakłada, że będąca przedmiotem konkursu działka nadal, a właściwie ponownie, powinna pełnić funkcję ogrodu.

Wybrana na siedzibę Teatru Polskiej Opery Królewskiej lokalizacja znajduje się w centrum historycznego założenia pałacowo-ogrodowego rezydencji królewskiej, jakiej układ urbanistyczny przetrwał do naszych czasów w formie niemal niezmienionej. Porównując ze współczesnymi mapami zrealizowany, przy osobistym udziale króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, projekt z roku 1766 widzimy, że nie tylko główne trakty dzisiejszych Łazienek Królewskich ale układ okoliczny ulic i placów odzwierciedla autentyczne założenie urbanistyczne z XVIII wieku.

Świadomość rangi tego miejsca, znajdującego się na skrzyżowaniu dwóch historycznych osi widokowych oraz obowiązek poszanowania krajobrazu powoduje,  że jako pierwsze i oczywiste w tym wypadku założenie przyjęto, iż projektowana Opera nie może swoją skalą w sposób negatywny oddziaływać na zabytkowe założenie.

Stąd decyzja zespołu projektowego, by większość kubatury projektowanej opery sprowadzić pod powierzchnię dzisiejszego terenu , pozostawiając jako widoczne obiekty przestrzenne w skali historycznej zabudowy. Ponadto dla zapewnienia tego efektu zrezygnowano z formy jednobryłowej starając się rozrzeźbić optycznie jej kształt i rozbić na dwa lekkie, na wpół-przezierne pawilony ogrodowe

Drugie założenie, choć w pewnym sensie związane z pierwszym, zakłada, że będąca przedmiotem konkursu działka nadal, a właściwie ponownie, powinna pełnić funkcję ogrodu. Jest rzeczą niezwykle cenną, że dla niezmienionego od XVIII wieku historycznego założenia urbanistycznego posiadamy pierwotny projekt i przedstawia on dość szczegółowo dla tej działki wizję  autorów całego założenia.

Wydaje się zatem rzeczą oczywistą, iż  powinniśmy zaprojektować założenie parkowe będące kontynuacją barokowego planu z czasów Stanisław Augusta a forma Polskiej Opery Królewskiej powinna być inspirowana ideą jego autorów i stanowić jej twórcze rozwinięcie, przy jednoczesnym zachowaniu skali jaka nie zdominuje historycznej zabudowy.

arrow-short powrót

Następne projekty