Gdańsk
ul. Sobótki 11a/6
t 58 718 76 85
m 500 126 099
Maciej Jacaszek
Olsztyn
ul. Lipowa 23
t 89 527 38 88
m 601 686 216
Rafał Jacaszek
Projekt estetyzacji gdańskiego waterfront ‘ u nie będzie kompletny bez realizacji kręgosłupa całego założenia w postaci przestrzeni publicznej Drogi do Wolności na terenach Młodego Miasta.
Niestety błędy planistyczne w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego
Młodego Miasta powodują brak możliwości pełnego wykorzystania ogromnego potencjału jaki kryje się w unikalnej przestrzeni terenów postoczniowych.
Konkurs obejmujący Drogę do Wolności w Gdańsku był konkursem architektonicznym; tym niemniej w swoich przesłankach jak i skutkach dotykał wszystkich aspektów miejsca, zarówno materialnych jak i niematerialnych. A także wychodził daleko poza ścisłe granice Drogi do Wolności. Droga tworzy oś kompozycji i komunikacji pieszej Młodego Miasta, zapewnia dostępność łącząc miasto z rzeką, ma walor publiczny, przez co bardzo silnie współtworzy całe Młode Miasto, będące niezwykle specyficznym, unikalnym i przez swoje cechy ważkim miejscem dla całego Gdańska.
Drodze przypisana jest idea wolności, która powinna zostać wyrażona poprzez zasadę, program, narrację, w języku architektury, kultury, sztuki i na wiele innych sposobów, ale także poprzez słuchanie i milczenie, pozwalając każdemu mówić swoim osobistym językiem i zgodnie z zasadą niepodzielnej wolności pójść własną drogą.
Ukształtowanie Drogi do Wolności w dużej mierze zdecyduje o powodzeniu i sukcesie samego Młodego Miasta, ale i także znacząco wpłynie na cały Gdańsk i jego waterfront.
Dlatego też, w przekonaniu autorów, niezbędne jest rozległe spojrzenie na Drogę do Wolności, by poszukać rozwiązania w możliwie najlepszy sposób odpowiadającego na złożone uwarunkowania i równocześnie wykorzystujące potencjał miejsca. Pamiętając przy tym, że o powodzeniu tej przestrzeni publicznej zdecyduje nie tyle wynik konkursu, ale przyszły użytkownik Drogi do Wolności i Młodego Miasta.
Fragmenty opisu do pracy konkursowej (autor: Restudio , zespół autorski: Wojciech Helman, Maciej Jacaszek, Roland Kwaśny, Piotr Karaś, Zuzanna Szmidt) :
Najważniejsze zdiagnozowane problemy związane z Drogą do Wolności
Przyjęte ścisłe granice opracowania konkursowego nie pozwalają na pełne odniesienie się do zdiagnozowanych, poważnych problemów związanych z Drogą do Wolności. Koncepcja projektowa stara się wyjść naprzeciw koniecznością, jednak poza obszarem ściśle projektowym, może mieć jedynie charakter dyspozycji i postulatów.
Droga do Wolności – nowa , miejska przestrzeń publiczna symbolicznie przywraca łączność pomiędzy wodą a miastem. Na przestrzeni lat Gdańsk, podobnie jak inne polskie miasta, odwrócił się plecami do rzeki. Budowa Drogi i połączenie jej z systemem nadrzecznych bulwarów i placów, przystaniami wodnymi i marinami ma szansę stać się nowym symbolem Gdańska . Nowoczesna architektura gdańskiego waterfront ‘ u , umiejętnie wkomponowana w zrewitalizowane hale przemysłowe, będzie budować wizerunek twórczego i innowacyjnego europejskiego miasta , które warto odwiedzić i w którym warto mieszkać. Ważnym kryterium dobrej przestrzeni miejskiej jest kryterium autentyczności. Dlatego tak ważna jest w pierwszej kolejności ochrona historycznych hal przemysłowych , a poźniej ich rewitalizacja i adaptacja do nowej funkcji ( lofty , budynki użyteczności publicznej ). Niezwykle istotne jest również wyeksponowanie artefaktów stoczniowych, które dziś w zastraszającym tempie znikają z krajobrazu miejskiego na terenach Młodego Miasta. To właśnie unikatowe urządzenia przemysłu stoczniowego, pieczołowicie odrestaurowane będą miały decydujący wpływ na powodzenie projektu Młodego Miasta.